De afgelopen weken heb ik met 3 jeugdkoren mogen werken, waarbij ik samen met de jeugdleden op zoek ging naar het verhaal in het nummer. Voor mij is dat super leuk, omdat mijn ervaring is dat kinderen en jongeren zich gemakkelijk overgeven aan een verhaal. Ik hoef ze eigenlijk maar iets heel kleins aan te reiken en ze pakken de hele hand.

Toch verbazen mij deze sessies ook…als jeugdkoren zich zo onbevangen kunnen openstellen, waarom wordt er niet veel meer gebruik gemaakt van deze performancekant? Een jeugdkoorlid dat in kooropstelling staat geef je eigenlijk geen houvast om ‘het verhaal’ te zingen, want je mag niets ‘doen’ en je weet ook niet goed wie je ‘bent’ in zo’n massale opstelling. Zonde, want als ze wel het verhaal mogen zingen, dan gebeuren er de prachtigste dingen, en dat vertaalt zich meteen in de zang!

Het is niet zo dat alleen ik dat als coach voor elkaar krijg. Nee!  Elke begeleider of dirigent kan dit extra talent aanboren.  Ik geef je graag wat tips hiervoor:

Kies goede nummers

Als je nummers selecteert, kijk dan heel goed naar de tekst en naar de (echte) betekenis. Wees dus kritisch waar het koor zelf mee aan komt zetten. Bedenk goed waarom je je jeugdkoor een nummer laat zingen. Shape of you van Ed Sheeran voor een groep van 10-15 jaar is misschien minder geschikt, maar voor een oudere groep kan het prima.  Ken je Take me to Church van Hozier nog? Dat was bijvoorbeeld echt niet een geschikt nummer voor jonge kinderen, hoewel ik meerdere jeugdkoren dit nummer toendertijd heb zien zingen.  Zoek de nummers die echt passen bij de groep en bij hun belevingswereld, dan zal het ook gemakkelijker zijn voor de kinderen het nummer goed te zingen.

Ga samen te experimenteren

Dit is misschien wel de beste tip die ik je kan geven: ga experimenteren, en daag de jeugdleden vooral uit om zelf met ideeën te komen. Je zult écht verbaasd staan waar ze mee komen en hoe goed ze hun ideeën kunnen uitvoeren. Je hoeft namelijk niet altijd op de tekst van het nummer te blijven. Je kan een liedje dat gaat over ´je alleen voelen´ heel goed uitbeelden met een teddybeer die je kwijtraakt en misschien aan het einde van het nummer weer terugvindt. Als je met een verhaal begint, weten de kinderen ook meteen met welke emotie ze kunnen en mogen zingen. Ze zullen -dat is mijn ervaring – ook veel mooier gaan zingen.

Ga op zoek naar de emotie in het lichaam

Oefen met de kinderen om de emotie die bij het nummer past in hun lichaam te voelen. Loop rond, beeld uit, geef  korte theateroefeningen. Of te wel, geef aandacht aan dit aspect van de performance.

Ik hoop dat je met deze tips aan de slag kunt, maar misschien vind je het prettiger om samen met een coach een start maken met verhalend zingen met jouw jeugdkoor.  Een koorcoach/regisseur denkt in plaatjes en verhalen en kan je goed helpen hoe je die verhalen en ideeën kunt opzoeken en ook hoe je die vervolgens met je jeugdkoorleden kunt uitwerken.

Zoek je een coaching voor jezelf en jouw jeugdkoor, neem dan contact op.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *