Mijn blogs met tips over hoe je je teksten (nog) beter kunt leren worden altijd massaal gelezen. Het laat zien dat jullie daar mee bezig zijn en daar graag meer over willen weten. Graag geef ik je daarom hierbij nog een manier om er naar te kijken. Mijn tip deze keer is: Ga niet meteen zingen!

 

Huh? Ik hoor het je denken. Ik vergelijk het met het werk van een schilder of een kok. Als schilder weet je dat je eerst alles moet schuren, afplakken, zeil op de vloer, schone kwasten. Of als kok, dat je eerst al het hak-en snijwerk moet doen voordat je echt gaat koken.  ‘Prep work’ wordt dat genoemd.  Zo kan je ook naar jouw muziekvoorbereiding kijken.

Dit is hoe het meestal gaat: je gaat een nieuw nummer instuderen, dan krijg je het arrangement thuis, en je gaat aan de slag met de noten en de tekst. Stukje bij beetje komen de noten in je hoofd. De tekst komt dus ook stukje bij beetje in je hoofd. Als die schilder het zo zou doen, zou hij steeds in de remmen moeten, omdat hij tijdens het afplakken merkt dat hij nu lastig kan schuren. De kok loopt meteen achter op schema als hij de aardappelen nog moet schillen, terwijl het vlees al in de pan ligt.

Maar stel nou dat je voordat je ook maar 1 noot hebt gezongen, je eerst ‘prep work’ doet.  Leg het nummer eens onder een vergrootglas. Waar gaat het over, wat is het perspectief, wat is het verhaal, wat is de emotie? Ga vervolgens met elkaar naar het nummer kijken. Hoe wil je het nummer eigenlijk zingen? Ga je het voluit in de emotie zingen, of kies je juist een ander perspectief? Wie is de ‘hij/zij’ in het nummer? Ben jij dat? Is het publiek dat?

Stel je kiest ervoor dat de helft van het  koor de ‘ik’ in het nummer is, en de andere helft de ‘hij/zij’, dan weet je welke richting je op zingt. Je weet dan ook meteen dat het publiek gaat kijken en luisteren naar een gesprek tussen 2 mensen. Wat is dat voor een gesprek? Gaat het publiek daar ook onderdeel van uitmaken? Je leest het, even los van waar het nummer dan overgaat, het kiezen van zo’n perspectief kan alles bepalen in hoe je het nummer gaat zingen. Wat wordt je verhaal? Omdat je het bepaald hebt voordat je gaat zingen, bepaalt het meteen wat het verhaal is dat je gaat overbrengen, en dat – dames en heren – helpt je enorm bij het leren van je tekst!

Maar dit is toch logisch?!

Is dat zo? Als dit logisch is dan zouden we het met z’n allen toch altijd zo doen? Mijn ervaring is dat veel koren deze stap overslaan. En als je het wel doet, dan bespreek je met elkaar ‘waar gaat het nummer over’ en bepaal je in grote lijnen met elkaar waar het nummer over gaat over: een break-up, een verlangen, verliefdheid.  Ik pleit ervoor dat je verder gaat dan dat. Ga écht de diepte in. Zoals ik in mijn vorige blog heb gedaan met Easy van Lionel Ritchie.

Dé tip: neem de tijd en doe je prep work!

Waarom doen we dat eigenlijk niet altijd zo? Ik weet het wel…het kost tijd! Kostbare tijd die jij (of de dirigent) liever besteedt aan noten. De schilder en de kok weten inmiddels beter! Die tijd in het voorwerk stoppen levert enorm veel op bij het repeteren. Hoe?

  1. Tekst blijft veel gemakkelijker hangen als het een verhaal is of context heeft. Je zal merken dat de tekst sneller in je hoofd komt.
  2. Omdat je weet welk perspectief je kiest, weet je eigenlijk ook al welke klank daarbij hoort. Dat levert tijdwinst op in de repetitietijd omdat je gemakkelijker bij de klank van je noten kunt komen. Dynamiek bijvoorbeeld of iets zacht of juist scherp zingen. Dat past dan bij het verhaal, bij de emotie.
  3. Omdat je weet wat je met het nummer wil vertellen, is de stap naar een passende regie ook eenvoudiger.
  4. De laatste stap is waar ik veel workshops in geef: omdat je weet wat je wil vertellen, weet je -soms bijna per tekstregel-welke emotie erbij hoort. Door die emotie ook in je lichaamsexpressie mee te nemen wordt het nog eenvoudiger om je tekst te zingen. De tekst wordt namelijk onderdeel van jou. Wil je hier meer over weten, neem dan eens  contact op met mij.

Durf je het aan om bij het eerstvolgende nummer eens de tijd én de rust om een nummer echt uit te pluizen? Ik weet dat je het nummer sneller uit het hoofd gaat zingen, je dirigent sneller de gewenste klank hoort en dat jullie daardoor het nummer beter kunnen zingen. Deel je ervaringen hieronder, ik hoor ze graag!

Succes!

Lees meer over mijn workshop ‘Zingen met intentie’

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *