In mijn vorige blog vertelde ik je over de cirkel van koorsucces. De eerste stap is het goed onder woorden kunnen brengen van wie jullie zijn als koor en waar jullie voor staan en wat je teweeg wil brengen bij je publiek, of te wel wat is het doel dat jullie voor ogen hebben.

Als koorcoach ontmoet ik heel veel verschillende koren en wat mij opvalt is dat koren toch niet altijd goed kunnen omschrijven wie ze zijn als koor. Ik hoor en lees woorden als ‘ we zijn een gezellig (pop)koor’  of  ‘wij zijn een super ambitieus koor’ of ‘we zingen voornamelijk muziek van de laatste 10 jaar’ of ‘we zingen barbershop’. Daarmee zeg je natuurlijk wel iets, maar wat is het dat jullie als koorleden en dirigent verbindt, maar ook wat verbindt jullie met jullie publiek?  Wat kan je aan je publiek vertellen over wie jullie zijn en wat je ze gaat brengen?

Vergelijk het eens met andere kunstvormen. Kijk eens hoe zij zichzelf in een paar woorden weten te omschrijven. Als je ze nog niet kent,  weet je eigenlijk meteen wat je kan verwachten:

  • Vis-a-Vis – Uniek Theater Spektakel
  • Ashtonia/Ashton Brothers – Acrobatica !Comico !Magica!
  • Musical Soldaat van Oranje – Musical 2.0
  • Voorlinden – Museum & Gardens

Ja, hoor ik je denken, maar dit zijn gewoon omschrijvende woorden. Dat is waar, en toch, toch! weet je een beetje waar je naartoe gaat, namelijk dat Vis-a-Vis altijd uniek is en altijd een groot spektakel is, dat Ashtonia een combinatie is van verschillende elementen en dus altijd verrassend is, dat Soldaat van Oranje kennelijk net een stapje verder gaat dan alle andere musicals, hoe? ja, dat moet je maar komen zien, en dat Voorlinden kennelijk ook de buitenkant van het museum, de tuinen, onderdeel laat zijn van de ervaring. Nou, dan weet je toch als ontvanger, als publiek, waarom je daar naartoe gaat?

Hoe zou het zijn als jij jouw koor in een paar krachtige woorden kunt neerzetten?

Het zou je veel kunnen opleveren. Je komt daarmee tot de essentie van jouw koor: het hart, en daarmee vallen heel veel puzzelstukjes in elkaar:  van repertoirekeuze, tot presentatie naar buiten toe, tot jouw presentatie op het podium.

Maar wat het vooral oplevert, is dat je hebt nagedacht over:

  • wie jullie zijn,
  • waar jullie vuur zit,
  • wat jullie bindt,
  • wat je jouw publiek hebt te bieden,  wat je met je muziek teweeg wilt brengen

Want wees eerlijk, contact maken met je publiek heeft alles te maken met weten wat je daar staat te doen. Dus als je weet wat het is dat jullie zo mooi, goed, gezellig, uniek, grappig, krachtig maakt, dan is het verhaal dat je wil vertellen zoveel duidelijker. Je hoeft dan niet meer zo hard te werken. Jullie mogen gewoon jezelf zijn,

want jullie zijn:………………………………………………………………………………………………….

En dát is de reden waarom jullie publiek naar jullie toekomt.

Dus, lieve koorleden, blijf op zoek gaan naar jullie vuur. Het is precies  de ontwikkeling waar ik jullie bij wil helpen, want dat is waar mijn vuur zit, wat mij met jullie verbindt en vooral wat ik bij jullie teweeg wil brengen.

Meer weten over hoe ik jullie kan helpen bij jullie koorontwikkeling?

Meer weten over mijn workshops?

Lees ook mijn E-article: Superwaardevolle tips hoe je jouw koor nog beter kunt promoten.

One comment on “Wat is het hart van jouw koor?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *