Ik ben grote fan van het Engelse dansprogramma Strictly Come Dancing, waarbij professionele ballroomdansers samen met niet-professionele dansers (bekende Britten) een danscompetitie met elkaar houden. Ik vergaap mij aan de prachtige kostuums en decors, geniet en leer van de choreografieën die worden neergezet, en bewonder de niet-dansers om wat ze toch elke week weten neer te zetten.

Nee, jij en ik zijn geen dansers, maar tóch kunnen wij zeker dingen leren van dit programma, zeker als het gaat om bewegen op het podium. Dit is wat de jury-leden elke week meegeven aan de ‘celebrities’:

Maak de beweging af

Ze bedoelen daarmee dat je niet alleen je voeten en benen moet bewegen, maar dat de beweging vanuit je benen, door je lijf,  tot aan je vingers moet gaan. Dus met je hele lijf. Elke week horen ze het weer: zorg dat je de beweging af maakt, anders ziet het er lomp en stijf uit.

Deze tip kunnen zangers ook heel goed gebruiken. Zing  en beweeg niet alleen met je hoofd en stembanden, maar zing en beweeg met je hele lichaam. In mijn workshops noem ik dit altijd: geef je beweging betekenis. Daarmee ziet de beweging er meteen 100 x beter uit! Voor zangers is dit zelfs een tip met een dubbele laag, want als je inderdaad alles inzet, zet je vanzelf dat middenrif in, heb je ademsteun en zing je dus ook beter.

Kom in karakter

De eerste weken van de show zijn altijd heel leuk om te zien, omdat de dansers dan stik nerveus zijn en je ziet ze dan heel hard werken. Ze zijn super geconcentreerd, je hoort ze bijna 1-2-3, 1-2-3 tellen. Het commentaar is dan ook steeds: durf meer van jezelf te laten zien. Zorg dat je in karakter komt. Perform!

Deze tip geldt ook zeker voor koorzangers. Bedenk dat je niet als jezelf op het podium staat, maar dat je bij elk nummer een verhaal te vertellen hebt. Durf dat karakter op te zoeken, en laat het zien in je mimiek (en in je lijf) en perform!

Geen ‘dode blik’

Ook dit wordt steeds aangehaald. Zeker in de ballroom dansen hangen de dames  half achterover. Het is dan extreem moeilijk om ook nog je blik ergens op te richten. Ook moet hun blik altijd kloppen met de energie van de dans. Krachtig en bozig bij een tango of paso doble, en zacht en liefdevol bij een romantische wals.

Deze tip kennen jullie wel: Zorg dat je blik open is en gefocust. Kijk naar een punt op de horizon. Maar pas op: je blik moet ook passen bij de energie en emotie van het nummer. We willen geen ‘dead eyes’, zodat de jury het soms noemt.

Wees geen marionet

Deze tip vond ik helemaal verhelderend. Een van de choreografen legde uit dat je eigenlijk als danser moet proberen om niet als een marionet te dansen, dus vanuit het gevoel dat je bewegingen van buitenaf worden aangezet door touwtjes, maar dat je moet dansen alsof je een handpop bent. Dus van onderaf en binnenuit. Deze zin heeft de hele week in mijn hoofd gezeten, want dit is precies wat zangers ook moeten doen. Het gaat erom dat je van binnenuit weet welke beweging je gaat maken, en ook waarom, en wat die beweging betekent. Alleen dan klopt de beweging.

Natuurlijk, net als bij de celebrities, vergt dit training,  maar hoe leuk is het om vanaf nu eens bewuster naar je eigen lijf te kijken. Wat doet jouw lijf als je aan het zingen bent, en hoe zet jij je lichaam in om bewegingen te maken? Hoe is jouw blik eigenlijk?

Wil je eens weten over welk programma ik het precies heb, kijk dan op zaterdagavond BBC 1.  Misschien zie je dan waarom ik dit zo’n leuk programma vind.

Lees hier meer over mijn workshop Zingen met intentie/Zing in je element

2 comments on “Dit kan je als koorzanger leren van Strictly Come Dancing

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *