Heb je ook gekeken naar de uitreiking van de BAFTA’s vorige weekend? BAFTA is kort gezegd de Britse OSCAR. Dit jaar waren 2 films duidelijk boven komen drijven: The Favourite en Roma. Als je ze nog niet hebt gezien, ga erheen! Allebei op hun eigen manier hele mooie en bijzondere films. Ik kijk graag naar dit soort uitreikingen. Niet alleen omdat ze me op ideeën brengen, maar vooral om de manier waarop naar films wordt gekeken en waarom ze dat jaar als favoriet worden bestempeld.  Ik kijk vooral omdat het mij helpt te verwoorden wat ik jou probeer te vertellen.

Koorleden die al eens een workshop van mij hebben gehad, weten dat ik op zoek ben naar het verhaal, en dat ik samen met jou en je koorgenoten op zoek ga naar de verschillende verhalen die je kunt vertellen met een nummer. Hier ligt voor mij de parallel met film, want neem nou eens het twee verhalen van The Favourite en Roma. (…nee, wees maar niet bang, ik ga geen spoilers geven). Beide verhalen hadden namelijk ook heel anders verbeeld kunnen worden. The Favourite is een kostuumdrama en had ook heel Downton Abbey-achtig zoetsappig gebracht kunnen worden, of juist heel Hitchcock-achtig. Het had ook in de moderne tijd kunnen afspelen met een #metoo-invalshoek. In alle gevallen zou het verhaal overeind gebleven zijn, maar de interpretatie was anders geweest, het gevoel waarmee je de zaal uitliep ook. De keuze van deze filmmaker en de manier waarop de verhoudingen tussen de vrouwen, en de mannen en de vrouwen, zijn verbeeld, maakt deze film tot een absoluut meesterwerk. Ik was al fan van Olivia Colman, maar nu helemaal. Terechte winnares van de BAFTA voor beste actrice!

En dan de film Roma. Het valt meteen op hoe de film is gemaakt. Het heeft een traagheid waar je even aan moet wennen, en de film is geheel in zwart-wit, en er wordt heel veel gespeeld met stilte versus lawaai. Prachtig. Deze film had niet anders gedraaid moeten worden. In kleur? Nee, dat had het verhaal in de weg gezeten. Was het verhaal meer gekleurd geweest? Nee, dan had het oordeel van de maker je in de weg gezeten.  Deze film is niet uit te leggen, ga hem zien!

Maar wat kan jij nu als koorzanger hiervan meenemen?

Voor mij is  zingen  voor publiek hetzelfde als het vertellen van een verhaal aan een publiek. Je loopt met je koor het podium op en gaat een nummer zingen. Heb je van te voren bedacht waarom jullie dat nummer zingen voor het publiek? Welke vibe heeft het nummer? Wat wil je het publiek meegeven of wil je iets terug krijgen van je publiek, zoals enthousiasme of begrip of een lach? Hoe ga je dat voor elkaar krijgen? Heb je een leuke regie bedacht of weet je een bijzondere spanning op te roepen voordat je je eerste noot gaat zingen? Deze vragen zijn heel  belangrijk om te stellen voordat je dat podium echt opgaat. Je kleurt als het ware het verhaal van dat nummer vooraf in. Je probeert een stemming  te creëren, zoals de setting in The Favourite, een koud en tochtig met kaarslicht beschenen paleis. Of in Roma, door het zwart-witte filter ervaar je de keiharde Mexicaanse zon nog scherper.

De BAFTA-avond werd door presentatrice Joanna Lumley prachtig afgesloten met deze woorden: ‘De Ierse schrijver Forrest Reid scheef in zijn autobiografie hoe hij als kleine jongen de botanische tuinen van Belfast bezocht en door de gekleurde ramen van de grote kas niet de mooi aangelegde tuinen zag, maar een tropisch landschap met tijgers en felgekleurde papegaaien’. Ze gaat verder en vertelt: ‘We hebben allemaal onze eigen unieke interpretatie van hoe we de wereld zien. Het is de rol van artiest om anderen uit te nodigen met hun mee te kijken hoe zij de wereld door dat gekleurde glas zien’.

Zou het niet prachtig zijn als je samen met je koor even jouw publiek weet mee te nemen naar een andere wereld en hun laat delen in jullie unieke interpretatie van het nummer. En ja, ik weet heus wel dat wij geen Olivia Colmans zijn en niet het talent van acteurs hebben, maar we kunnen wel naar de botanische tuinen en vertellen wat wij door dat gekleurde glas zien.

Wat zie jij? Ik kijk graag met je mee.

Meer weten over mijn workshop Zingen met intentie?

Wil je in alle rust mijn beste blogs nalezen, bestel dan mijn boek Leuk hè, koorzingen?

Bestel hier het boek  t/m februari 2019 met introductiekorting!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *